photo moda_zps80a088f8.jpg  photo art_zps34be7ee8.jpg  photo bookkopia_zps859ae36a.jpg  photo Beznazwy1kopia_zps00c4458c.jpg  photo tekstykopia_zpsd32a1574.jpg  photo dom_zps47b17e93.jpg  photo lifestyle_zpsb46220d1.jpg  photo bkopia_zpsd98d996f.jpg  photo Beznbsptytu1420ukopia_zps2bc89d34.jpg

 

04 lutego 2014

5 sposobów na utrzymanie porządku


Jestem stanowczym pedantem, chociaż eM lubi mnie nazywać porządkowym wygrzańcem i śmieje się ze mnie, kiedy o 22 latam z mopem, myjąc podłogi. Lubię porządek, właściwie bałagan nie pozwala mi się skupić i doprowadza mnie do nerwicy, najchętniej powyrzucałabym połowę rzeczy z domu, które moim zdaniem graca, jest to na przykład telewizor, a wszystkie inne poukładała do linijki. Jednak nie proponuje wam takiego hardkoru, przygotowałam dla was kilka zasad, które pomogą wam ogarnąć bałagan i utrzymać porządek, jeżeli macie z tym problemy.


1 Wyrzuć zbędne rzeczy – jest to zasada numer 1 i założę się o każdą kwotę pieniędzy, że każdy z was ma domu co najmniej kilka, jeżeli nie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt zbędnych rzeczy, bez których naprawdę mógłby się obyć. Nieprzestrzeganie tez zasady, a więc zbieractwo jest jedną z głównych przyczyn nieporządku. Ja średnio raz na dwa miesiące przeglądam między innymi zawartość mojej szafy, czy łazienki i wyrzucam przedmioty, których nie używam, resztki kosmetyków, zawsze jest ich kilka, chociaż z miesiąca na miesiąc coraz mniej. Posiadanie tylko tego, czego naprawdę używamy, przekłada się na łatwiejsze utrzymanie porządku. Jak do tego się zabrać? Po pierwsze wyrzuć sentymenty do kosza, a ciuchy, w których nie chodziłaś w ciągu ostatnich dwóch miesięcy na strych, a najlepiej kontenera PCK.

2 Ogranicz kupowanie
– jest to analogiczna zasada do wyżej wymienionej. Ja staram się kupować rzeczy, które naprawdę są mi potrzebne. Nawet jak zdarzy się tak zwana okazja, czyli promocja zastanawiam się dwa razy, czy rzeczywiście rzecz jest mi potrzebna. Łamię tę zasadę tylko w przypadku „moich produktu”, czyli rzeczy, które używam i tylko kiedy promocja jest duża, czyli minimum 30% od regularnej ceny. Ani ja, ani nikt z was naprawdę nie potrzebuje trzech kompletów cieni, czterech kremów i pięciu różnych żeli pod prysznic . Warto też zastanowić się czy na pewno chcesz kupić bluzkę dlatego, że jest przecena -70% i kosztuje ona 20 złotych, a założysz ją tylko raz. Powiedz sobie też stop, kiedy nie ma twojego rozmiaru, niestety większość z nas nie schudnie w ciągu miesiąca, czy dwóch o rozmiar, czy dwa i analogicznie nie przytyje (choć o to ponoć łatwiej) a sukienka za tyle już nie będzie wydawać się wam taka fajna.

3 Znajdź każdej rzeczy swoje miejsce
– a z tym przyjdą ci supermarkety, w których bez problemu kupisz odpowiednie pojemniki do przechowywania wszelakich rzeczy. Warto znaleźć miejsce na rzeczy problemowe, z garderoby są to między innymi torebki, paski i szaliki, możesz je przechowywać w pudełkach, lub komodach z niedużymi szufladami. Małe, poniewierające się przedmioty najlepiej schować w pudełkach „tematycznych” np. przedmioty do szycia i guziki, ładowarki. Ja w moim mieszkaniu mam również szkatułkę z dwoma przegrodami, gdzie trzymam telefony, klucze, małe karteczki i długopis, czyli rzeczy codziennego użytku, które najczęściej nie mają swojego miejsca i dlatego tez najczęściej się gubią.

4 Odkładaj rzeczy na miejsce
– jest to zasada, którą mój partner permanentnie łamie, wprowadzając do naszego mieszkania, delikatnie mówiąc nieład. Jeżeli używasz czegoś, jak już skończyłaś tę czynność, odłóż używaną rzecz na miejsce, czyli kosmetyki do kosmetyczki, żelazko do szafki, marynarkę na wieszak. Najbardziej przydatne jest stosowanie tej zasady w przypadku ubrań, które najlepiej zawsze odkładać albo do kosza na brudne rzeczy, albo na półkę, dzięki temu unikniemy sterty ubrań, którą po trzech, czy dwóch dniach będziemy musieli sortować i układać przez pół godziny. Tak samo jest z naczyniami, te z kolei najlepiej byłoby układać i od razu myć, jednak nie zawsze mamy na to czas.

5 Sprzątaj w międzyczasie – wiadomo, że jeżeli robimy naprawdę istotne czynności, nie powinniśmy robić nic innego, dzięki czemu pracujemy efektywniej i lepiej, jednak czasami warto złamać tę zasadę. Ja na przykład często podczas gotowania zmywam naczynia, zupa potrzebuje jeszcze kilku minut, a ja, zamiast czekać i gapić się w ścianę zmywam kubki i talerze, dzięki temu po obiedzie nie stercze przez dwa kwadranse przy zlewie nad stertą naczyń. Tak samo wy, podczas oglądania waszego serialu możecie na przykład prasować, nie stracicie na to czasu później, a wasze życie nie ucierpi, jeżeli umknie wam kolor swetra Marty, naprawdę.



26 komentarzy:

  1. Bardzo przydatny post i przydatne wskazówki :) Ostatnio też coś takiego opisywałem na swoim blogu :)


    Pozdrawiam, KAMIL

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. znajdę i przeczytam, ciekawi mnie jak ty podszedłeś do tematu:)
      pozdrówki:)

      Usuń
  2. Ostatnio wzięłam się za siebie i za drobne zmiany trybu życia. Utrzymywanie porządku jest jednym z punktów do zrealizowania i sama wprowadziłam podobne zasady :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nawet po ciemku znajdę swoje rzeczy;)fajny post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz taki porządek, czy tak znasz swoją przestrzeń? :D

      Usuń
  4. Fajne porady - ja jestem bałaganiarzem ;) A mówią, że tylko geniusz panuje nad chaosem :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha , z tym geniuszem to różnie bywa, ja z kolei słyszałam, że nieład na biurku oznacza nieład w głowie, co zatem oznacza puste, idealnie wysprzątane biurko? - więc można się rozdyskutować nad tym:)
      pozdrawiam

      Usuń
    2. Ja trzymam się tego, że jestem bałaganiarzem, ale nad tym panuję i wiem gdzie co mam. A w prostej linii to oznacza tyle, że jestem geniuszem :P

      Usuń
    3. ja ujarzmiam chaos, nie jestem geniuszem, jestem tylko genialna:P :D

      Usuń
  5. a najgorsze jak sto raazy mówię gdzie co leży a moj mąż i tak nie wie i nawet mu się szukac nie chce :) potrafie wskazać miejsce kazdej rzeczy co obok czego leży a on i tak tego nie widzi ;D hahha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skąd ja to znam? Nie ma i nie ma, podchodzę i pokazuje może na to przecież patrzy:)

      Usuń
  6. Bardzo fajny post ! Ja mam wieczne problemy z utrzymaniem porządku...Zbieram się od kilku miesięcy żeby poukładać w szafie...
    Dziękuje za odwiedziny:-)
    Pozdrawiam :-)
    Magda
    http://misskitin.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ok, ja już obserwuję

    OdpowiedzUsuń
  8. jak jest jakaś moda to wiele prodecentów robi podobne rzeczy...


    post świetny. coś na styl tego co mam w planach napisać. ale w sumie z tego wyszłyby mi jakieś 2-3 posty
    pierwsze się zgadzam, ale ciężko rozstać się z tymi rzeczami
    drugie też cieżko, bo w końcu "takie to fajne... i to też.. i to..."
    3 i 4 się zgadza.
    a na 5 nie mam czasu :P
    hahah...

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. wiem, że ciężko, też przez długi czas nie mogłam się na to zdobyć, bo a to się jeszcze przyda, a to na pewno jeszcze kiedyś założę, nieprawda, najlepszym dowodem na to, że te rzeczy nie były mi potrzebne jest to, że po pozbyciu się ich, nawet raz o nich nie pomyślałam, bo o nich nie pamiętam! I uwierz mi, że jak już raz zrobisz taki research to potem pójdzie z górki, a bez zbędnego balastu będzie ci lepiej
    pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Odkladanie rzeczy na miejsce w moim przypadku dużo by pomogło.

    OdpowiedzUsuń
  11. Polubiłem fb :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Rzeczy odkładane na miejsce, też ciągle zapominam o tym. Gdybym byłą w stanie zastosować się do Twoich rad wszystko zawsze byłoby poukładane i czyste. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja też mam trochę pedantyzmu:( Niestety. Może nie aż tak jak Ty, ale mam. Nie cierpię np. różnych bibelotów...figurek słoników, kotków czy innych pierdółek, które mają podobno zdobić(poza świecami)...i nienawidzę, gdy ktoś mi coś przestawia. Pewnie dlatego przeraża mnie wizja mieszkania z kimś. ;)
    Jak coś robię to przeważnie bardzo dokładnie, nie umiem tak powierzchownie...
    Fajny post.
    www.cukrowana.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Zgadzam się z każdą zasadą.
    Mimo, że to wiemy , gorzej to zrobić :P

    OdpowiedzUsuń
  15. dlatego najlepiej wprowadzać po jednej zmianie na miesiąc, kiedy przez ten czas wejdzie nam w nawyk, wprowadzamy kolejną, wprowadzenie wszystkich na raz i stosowanie się do nich jest niestety dla większości ludzi niemożliwe, sprowadzanie stopniowe, co prawda trwa dłużej, ale jest skuteczniejsze i ma większe szanse powiedzenia się:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Przydatne nie powiem,ale z ograniczaniem kupowania będzie ciężko:D
    xoxo
    http://pandamone.blogspot.com/2014/02/anna-karenina-of-xxi-century.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarze.
Spam jest notorycznie ignoruje
Kara